zichtbaarheid en transgender paraplu

Discussies & peilingen mbt transgenderisme & transseksualiteit
Nienke

03 mei 2020, 11:10

Ik loop wel vaker na te denken over dingen als is zichtbaar zijn wel zo goed en transgender paraplu, dat iedereen maar onder 1 noemer benoemd word. schept het niet onbegrip bij mensen over met wat of wie ze te maken hebben. Uiteindelijk zou het niet uit moeten maken hoe iemand in de wereld staat echter is dat niet hoe het altijd in de praktijk uit pakt.
Als ik nu bijvoorbeeld op twitter kijk zie ik zo veel berichten, van heel positief naar echt negatief... het is veel meer als eerst... Corona? ook al zo'n rot onderwerp. Maar wij leven er in.
Rosie
Gender identiteit:

03 mei 2020, 11:56

Ik denk dat stress bij mensen de verdraagzaamheid verlaagd. Er wordt dan eerder uitgehaald naar iets dat dan maar wijken moet voor iemand met stress.
Wij transgenders hebben ook soms stress maar als we over onze schaduw heen stappen en aandacht hebben voor de ander dan vermindert de stress bij deze en ontstaat er meer tolerantie
Renée

03 mei 2020, 12:55

hmm stress geeft mij wel een kort lontje en zo ken ik er nog wel een paar vrees ik.
Annette

03 mei 2020, 13:34

Persoonlijk vind ik dat wij transvrouwen en transmannen niet onder die paraplu thuis horen, en dan vooral niet die zich identificeren als transseksueel.
Ik vind het woord transgender verschrikkelijk,het is zo'n dikke stempel.
Heel veel mensen hebben ook geen idee meer wat het precies is, en daar plaatjes bij beginnen te denken. Deze plaatjes zijn voor heel veel van ons verschrikkelijk.
En dan moeten wij ons open en zichtbaar maken, ik ben er wel klaar mee om zichtbaar te zijn. Je word allen maar de grond in getrapt. Dit is mij onlangs nog over komen op Twitter.
Ik zal hier maar niet zeggen wat daar geschreven is, maar heeft mij heel veel pijn gedaan.

Dus nee om mij hoeft het niet meer. Ik denk dat we het beter in het vertellen van ons verhaal kunnen doen, zoals informatie avonden of dagdelen bij gemeenten, organistie's en andere verenigingen(zoals ondernemers verenigingen).

Dus nee ik ga mijn hoofd niet meer boven het maaiveld uitsteken, maar dit staat los van dat ik andere transgenders niet meer wil helpen.
Elize

04 mei 2020, 23:26

Hoi Nienke je redenaties zijn volkomen terrecht echter de praktijk is weerbarstiger. Wat men niet kent dat eet men niet.... daar heeft ons bestaan veel weg van. Per persoon verschilt het hoe hierin de weg wordt gevonden. Een weg met de nodige obstakels en hobbels. Je wordt beschadigd gekleineerd enz. Het is erg afhankelijk hoe mentaal sterk en weerkbaar je bent. Zichtbaarheid is prima zolang het maar niet ten kosten gaat van je eigen levensgeluk. Ik als queer zit onder de paraplu en is voor buitenstaanders soms lastig te begrijpen. Maar dit gevoel zit zo diep dat ik er mee blijf en kan leven het is niet altijd even gemakkelijk maar daar weten jullie alles van. Maar ik LEEf. Gr Elize.
Nick

06 mei 2020, 13:58

Nienke schreef:
03 mei 2020, 11:10
Ik loop wel vaker na te denken over dingen als is zichtbaar zijn wel zo goed en transgender paraplu, dat iedereen maar onder 1 noemer benoemd word. schept het niet onbegrip bij mensen over met wat of wie ze te maken hebben. Uiteindelijk zou het niet uit moeten maken hoe iemand in de wereld staat echter is dat niet hoe het altijd in de praktijk uit pakt.
Als ik nu bijvoorbeeld op twitter kijk zie ik zo veel berichten, van heel positief naar echt negatief... het is veel meer als eerst... Corona? ook al zo'n rot onderwerp. Maar wij leven er in.

Hoi Nienke,

Als trans-man denk ik er zo over :

Een transseksueel past sowieso onder de paraplu transgender. Een transseksueel is ook transgender. Hij of zij is dan wel niet alleen transgender, maar ook transseksueel ( Volledige Geslachtsaanpassing) . Iemand kan zich dus transgender noemen, zonder of met een geslachtsaanpassing.

Omgekeerd "niet" : Transseksueel zijn kan je, jezelf "alleen" toekennen na de nodige geslachtsoperaties.

Ik, noem mezelf een : Transseksueel, of gewoon ^, een trans-man ( Omdat ik, het ben).

Grtz Nick ;)
Nienke

06 mei 2020, 19:27

Mischien is het bij mij ook wel van... hoe bekijken mensen mij, begrijpen mensen mij, maar ook anderen. Het maakt in weze niet uit dat iedere anders is maar de maatschappij wil altijd mensen in hokjes kunnen stoppen. raar maar waar. Waar het mij eigenlijk om gaat is zijn de termen niet te algemeen geworden, niet dat ik mij minder goed of beter als een ander voel maar schept het geen verwarring voor de mensen die al niet begrijpen waarom wij de stappen nemen die nodig zijn voor ons om ons gelukkig te kunnen voelen... mischien ben ik een beetje warrig maar goed... hoe moet ik het anders uit leggen..... is het wel belangrijk om een ander uit te leggen waarom jij of ik andewrs is als wat en verwacht.... ik ben volgens mij vandaag een beetje warrig... voel me vandaag er niet en wel.. een beetje vreemd
Nick

07 mei 2020, 12:45

Nienke schreef:
06 mei 2020, 19:27
Mischien is het bij mij ook wel van... hoe bekijken mensen mij, begrijpen mensen mij, maar ook anderen. Het maakt in weze niet uit dat iedere anders is maar de maatschappij wil altijd mensen in hokjes kunnen stoppen. raar maar waar. Waar het mij eigenlijk om gaat is zijn de termen niet te algemeen geworden, niet dat ik mij minder goed of beter als een ander voel maar schept het geen verwarring voor de mensen die al niet begrijpen waarom wij de stappen nemen die nodig zijn voor ons om ons gelukkig te kunnen voelen... mischien ben ik een beetje warrig maar goed... hoe moet ik het anders uit leggen..... is het wel belangrijk om een ander uit te leggen waarom jij of ik andewrs is als wat en verwacht.... ik ben volgens mij vandaag een beetje warrig... voel me vandaag er niet en wel.. een beetje vreemd
Hoi Nienke,

Hoe mensen mij bekijken : Mensen die me niet persoonlijk kennen zien me al meer dan 20j. gewoon als man.

Ik woon al meer dan 20j. in hetzelfde " dorp" . Bijna iedereen kent me en zien me als : Een trans-man/transseksueel ( Bij voldoende IQ). Het jongere volk, maakt meer gebruik van het woordje : Transgender. Mensen met een lager IQ, noemen me : Iemand die zich liet ombouwen ( Transseksueel dus in hun eigen taalgebruik).

Ombouwen: Een woord gebruik dat ik, " sorry" niet zo graag hoor. Maar, ook niet corrigeer bij mensen met een lager IQ. Dat zorgt alleen maar voor onnodige verwarring.

De term transgender, is idd. behoorlijk algemeen. Maar dat ervaar ik persoonlijk eerder als positief dan negatief. Niet iedere, transseksueel laat zich of kan zich volledig laten aanpassen tot " man of vrouw". Soms is het medisch niet verantwoord of zijn naar eigen verwachtingen de huidige operatieve ingrepen onvoldoende of gewoon te risicovol.

Mensen die niet begrijpen waarom, ik deze operatieve zware weg nodig achtte. Stel ik de vraag of ze kunnen begrijpen waarom koppels scheiden ?

Meestal ( Bijna altijd), krijg ik dan het antwoord: Ja,.... omdat ze niet meer overeenkomen !.

Wel, hij kon niet meer leven met zijn vrouw en ik niet meer met mijn vrouw zijn. Dus,..................Nog vragen ?

Met andere woorden: Ik probeer zoveel mogelijk op hun eigen nivo en taalgebruik te reageren.

Grtz Nick ;)
Vildana
Gender identiteit:

26 sep 2020, 11:18

M | V | T ... Voor mij werkt het zo. Man, Vrouw, Transgender. Je bent man of vrouw of transgender. Transgender is voor mij Transfer naar een andere Gender, ongeacht welke fase... Sommige beginnen als cross dressers, weer andere als travestieten, Trans man /vrouw, sommige maken de transfer compleet, zoals transsexuele, sommige weer niet. Feit is je trans naar een ander gender.

Daarom vind ik de term Transgender geweldig. Geen ingewikkel gedoe met sub categorieen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussies & Peilingen”