Vraag of er een Engelstalig subforum kan komen

Forum tips.
Het Team.
Acties Partner & Transgender.
Plaats reactie
Aileen
Gender identiteit:

07 dec 2019, 14:56

Krijg nogal vaak op mijn facebook berichtjes van transpersonen met een migratieachtergrond die in Nederland wonen of werken en de taal niet of nauwelijks machtig zijn, of ik iets voor ze kan uitzoeken of iets dergelijks, omdat er eigenlijk nauwelijks resources beschikbaar zijn in een andere taal dan het Nederlands.

Vroeg me af of er de mogelijkheid is om binnen dit forum een Engelstalig subforum te creeren waar ik deze mensen heen kan verwijzen :-P

Heb dit al een anderhalf jaar geleden aangekaart op T-Nederland, maar het antwoord was toen een pertinent "NEE", terwijl ik zelf zoeits heb, van, we leven in het jaar 2019, Europeanen reizen de ganse unie door, ben ik zelf ook een goed voorbeeld van, en het feit dat je genderidenteit niet cis is, zou niet moeten betekenen dat je nergens echt terecht kan.

Zelf zat ik dus te denken aan iets zoals wanneer je op het subforum "Transgender & Transseksueel" klikt, je een twaalftal onderwerpen krijgt, persoonlijk zou ik iets vergelijkbaars willen zien, maar met een beperkter aantal onderwerpen - administratief, medisch (wachtlijsten, HRT, zorgverzekeraars, dat soort zaken) en een sociaal onderwerp.

Uiteraard als het beheer hiermee akkoord zou gaan, zal ik zelf ook wat actiever op dit forum worden en bereid zijn het een beetje te sturen.
osiris

07 dec 2019, 23:57

Heel goed punt. Er zijn in Nederland (en in de EU) mensen die zich identificeren als biculturele LHBT'ers. Deze hebben niet dezelfde steun vanuit familie zoals westerse LHBTers. Er zijn familieleden die de Nederlandse taal niet machtig zijn en toch meer informatie zoeken. Ik heb zelf bijvoorbeeld familie in Engeland. Het is een goed idee dat er voor deze mensen ook informatie beschikbaar komt want daar is veel inslag in te halen.

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat partner meerdere soorten varianten kent waaronder taal, cultuur, geloof, genderidentiteit. Dat is zo'n beetje de dekking volgens mij van transgender partnerzorg.

Ik heb een goed beeld hoe dit zowel als beleid aan te pakken zonder dat talen teveel door elkaars vaarwater gaan want dat zal verwarrend zijn als je bijvoorbeeld op "nieuwe berichten" klikt. Echter zal je ook mensen moeten hebben die de taal machtig zijn om de boel te handhaven in hun taal. Het valt niet mee om vrijwilligers op deze positie te houden.

Momenteel is de website en forum kleinschalig en heeft daarmee een ideale dichtheid om tot iets groots te groeien. Ik deel de mening dat er wat veranderd moet worden. Het team staat volgens mij te springen om extra hulp. Ik ben momenteel uit de roulatie.

Ik spreek even namens mezelf want ik weet niet of dat deze toekomst visie van ons wordt gedeeld binnen het team want oorspronkelijk richt dit platform zich tot Nederland en België.
Deze verandering heeft een grote impact op de huidige rechtenstructuur van het forum.

Het aanbieden van kennis in een andere taal is zeker een unieke kans wanneer je als stichting in wording wil onderscheiden van andere organisaties. Zoiets zal je wel moeten vastleggen in bedrijfsplan en is voor het belang van financiering.

Het is denk ik tijd voor fase 2 ;)
opnieuw om tafel zitten

Vraag voor de toekomst
Welke voertaal is lijdend en op welke default taal zet je het forum?
Hoe regulier je technisch een lhbt biculturele kennis platform in?
Aileen
Gender identiteit:

08 dec 2019, 07:16

Hmmm... Ik zat nog niet eens te denken aan niet-westerse migranten aangezien die doorgaans toegang tot organisaties hebben en dergelijke die zich specifiek op migranten richten, maar eerder op EU-migranten, die voor de wet geen migrant zijn (want Europese Unie) en dus niet dezelfde toegang hebben tot migrantenorganisaties, maar ook niet echt tot de Nederlandse groepen, want ze zijn de taal niet machtig, en dus keurig tussen wal en schip vallen.

Persoonlijk ken ik op dit moment vijf Poolse arbeids- of liefde-migranten welk trans zijn en in Nederland woonachtig zijn, en mij om de haverklap lastig vallen omdat ik hier in Polen vrij bekend ben als transvrouw die in Polen haar transitie doet en een Nederlandse achtergrond heb. Dit zijn mensen die al in Polen actief binnen de bredere LGBT-beweging waren, en mij daarvan kennen, maar statistisch gezien zouden er enkele honderden moeten zijn. En dan hebben we het enkel over de Polen, die uit een land komen waar zeer goed georganiseerde LGBT-organisaties actief zijn en er sprake is van een sterk maatschappelijk middenveld. (Weliswaar staan de verhoudingen met de Rooms-Katholieke Kerk en de huidige regeringspartij op scherp, maar dit is een wedstrijd die we langzaam maar zeker aan het winnen zijn)

Dan zijn er inderdaad nog andere nationaliteiten. Persoonlijk zou ik daarmee kunnen samenwerken (Het was puur dat een Poolse vriendin van mij - die voor haar partner naar Nederland is gekomen en nu tussen wal en schip is gevallen met haar transitie vroeg of ik wat kon navragen op T-Nederland omdat ze de taal niet goed machtig is, en ze daar niet blij worden van Engels op het forum, dat ik zoiets had, van wacht, er zijn ook nog Nederlandse fora waar ik een account heb, en ik niet zo blij wordt van de dames beheer daar) - ik ben iemand die bij de les gehouden moet blijven worden, als ik weinig te doen heb dwaal ik af :-P
Annette

08 dec 2019, 09:16

We gaan het er over hebben, maar technisch is redelijk moeilijk. Een forum opzetten niet maar wel bescherming van persoons gegevens, welke taal wordt daar dan gevoerd, je kan dan ook niet alles door elkaar hebben. Hoe controleer je de mensen of ze wel echt zeggen wie ze zijn, enz.. Zo zijn er nog veel meer dingen waar tegen aan wordt gelopen. Ook een heel groot ding mensen die het beheren, moeten taal kundig zijn.
Wij zitten nu al met hulp te kort voor wat we nu hebben. En dan nog eens zo iets uit de grond stampen neemt heel veel tijd, we zijn met dit nog steeds aan verbeteren informatie oppijl houden enz..

Hier moet echt heel goed over na gedacht worden hoe en wat, welke taal, hoe het gecontroleerd moet worden de mensen die het doen(vrijwilligers) deze zijn al moeilijk te vinden enz..

Annette
Nick

14 dec 2019, 00:05

Aileen schreef:
07 dec 2019, 14:56
Krijg nogal vaak op mijn facebook berichtjes van transpersonen met een migratieachtergrond die in Nederland wonen of werken en de taal niet of nauwelijks machtig zijn, of ik iets voor ze kan uitzoeken of iets dergelijks, omdat er eigenlijk nauwelijks resources beschikbaar zijn in een andere taal dan het Nederlands.

Vroeg me af of er de mogelijkheid is om binnen dit forum een Engelstalig subforum te creeren waar ik deze mensen heen kan verwijzen :-P

Heb dit al een anderhalf jaar geleden aangekaart op T-Nederland, maar het antwoord was toen een pertinent "NEE", terwijl ik zelf zoeits heb, van, we leven in het jaar 2019, Europeanen reizen de ganse unie door, ben ik zelf ook een goed voorbeeld van, en het feit dat je genderidenteit niet cis is, zou niet moeten betekenen dat je nergens echt terecht kan.

Zelf zat ik dus te denken aan iets zoals wanneer je op het subforum "Transgender & Transseksueel" klikt, je een twaalftal onderwerpen krijgt, persoonlijk zou ik iets vergelijkbaars willen zien, maar met een beperkter aantal onderwerpen - administratief, medisch (wachtlijsten, HRT, zorgverzekeraars, dat soort zaken) en een sociaal onderwerp.

Uiteraard als het beheer hiermee akkoord zou gaan, zal ik zelf ook wat actiever op dit forum worden en bereid zijn het een beetje te sturen.

Hoi Aileen,

Mss. snap ik je voorstel niet, maar is het verboden om eventueel in het " Engels of in het Frans " te reageren op een Nederlandstalig forum ?

Ik weet niet hoe het op dit forum in zijn werk gaat, maar ik ben eveneens lid van een Frans en Duits forum. En ik reageer, daar zo best mogelijk op mijn Frans of Duits ( De beide talen heb ik eveneens niet 100% onder de knie). Maar niemand doet daar moeilijk over.

Daarboven spreken de meeste Nederlanders en Belgen , tegenwoordig toch een " Klein mondje" Engels .

Grtz Nick ;)
Nick

15 dec 2019, 13:34

Annette schreef:
08 dec 2019, 09:16
We gaan het er over hebben, maar technisch is redelijk moeilijk. Een forum opzetten niet maar wel bescherming van persoons gegevens, welke taal wordt daar dan gevoerd, je kan dan ook niet alles door elkaar hebben. Hoe controleer je de mensen of ze wel echt zeggen wie ze zijn, enz.. Zo zijn er nog veel meer dingen waar tegen aan wordt gelopen. Ook een heel groot ding mensen die het beheren, moeten taal kundig zijn.
Wij zitten nu al met hulp te kort voor wat we nu hebben. En dan nog eens zo iets uit de grond stampen neemt heel veel tijd, we zijn met dit nog steeds aan verbeteren informatie oppijl houden enz..

Hier moet echt heel goed over na gedacht worden hoe en wat, welke taal, hoe het gecontroleerd moet worden de mensen die het doen(vrijwilligers) deze zijn al moeilijk te vinden enz..

Annette
Hoi Annette, als jullie het er toch over gaan hebben : Deel ik graag mijn ervaringen op het Duits forum ( P.s. Deze is geen genderforum, maar een hobbyforum waar o.a. ook transgenders actief zijn) . Standaard is dit forum Duitstalig. Met andere woorden alles staat standaard in de Duitse taal te lezen.

Maar, dit forum kent een vertaal functie. B.v. Duits naar Nederlands ( Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden), de volledige pagina krijg ik dan in het Nederlands te lezen en ik kan ook in het Nederlands reageren. Klik ik dan, op plaats mijn bericht : Dan komt inclusief mijn bericht automatisch standaard in het Duits op het forum. Deze vind ik persoonlijk erg gebruiksvriendelijk zonder sub forum en zonder verschillende talen door elkaar te hebben.

Grtz Nick ;)
Nienke

15 dec 2019, 17:10

Wij hebben het er afgelopen donderdag over gehad echter zijn wij door de complexiteit, doelgroep en bezetting niet in staat om dit er ook nog bij te pakken, Als er uberhaupt over na gedacht word zal dat een fysiek meertalig extra forum moeten gaan worden. Ons forum zoals deze nu is heeft toch wel de doelgroep Nederland en Belgie.
Dank voor het meedenken allemaal.
Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”