Uitleg afkortingen: HRT, SRS, FFS, POST-OP, PRE-OP, NON-OP, etc - Forum - Partner & Transgender

Blog, posts van partner & Transgender, Partners, Leden en Gasten kunnen reageren

Moderators keuren de postjes
Nienke

27 apr 2018, 18:23

Vaak genoeg ben ik aan het praten met iemand die een afkorting gebruikte waarvan ik dacht, en wat betekend dit nu weer, hieronder heb ik er een aantal bij elkaar opgesomd, uiteraard zullen er nog veel meer zijn, post ze vooral even in de reply en ik voeg ze aan dit lijstje toe.

Afbeelding

GD = Genderdysforie
HRT = Hormoon Replacement Therapy, de hormoonbehandeling
SRS = Sex Reassignment Surgery, de operatie
GVO = Geslachtsveranderende operatie, de SRS
GVB = Geslachtsveranderende behandeling, SRS en HRT behandeling
Pre-op = voor de geslachtsoperatie
Post-op = na de geslachtsoperatie
Non-op = zonder operatie
BVG = Borstvergrotingsoperatie
FFS = Facial Feminization Surgery, kunnen diverse gezichtsoperaties zijn
AAR = Adamsappel reductie operatie
MTF = Man naar Vrouw
FTM = Vrouw naar Man

Overige afkortingen:

TV = Travestiet
TG = Transgender
TS = Transseksueel
CD = Crossdresser
GQ = genderqueer
NB = non-binair*
LHBTI+ = Lesbiënnes, Homo's, Bi-seksuelen, Transgenders en Intersekse, De + is allesomvattend en houdt alle mogelijke seksuele en genderidentiteiten in.
Cis-gender = een term wanneer iemands genderidentiteit gewoon klopt zoals het gender waarmee ze zijn geboren.

*) In de context van (trans)gender, kan ook staan voor non-black (bijvoorbeeld NB PoC = Non-Black Person of Colour)

Ook gasten kunnen zonder registratie een reactie plaatsen
Onze moderators keuren de inzending alvorens het wordt geplaatst.

-Nienke
Lilith

30 apr 2018, 15:47

Een probleem: Als je als man op vrouwen viel en daarna als transvrouw ook nog, dan verander je van hetero in lesbisch, of als je als man op mannen viel maar daarna transvrouw wordt dan ga je van Homo naar Hetero.

Daarom was ik blij toen ik deze termen hoorde:
Androseksueel (valt op mannen of mensen met mannelijke kenmerken)
Gynoseksueel (valt op vrouwen of mensen met vrouwelijke kenmerken)

Aangezien deze termen alleen iets zeggen over waar je op valt en niet iets over je zelf zijn ze neutraal, dus wordt ik niet van hetero plotseling lesbisch, maar blijf ik gewoon gynoseksueel.

P.S. ook nog: Androgynoseksuelen worden aangetrokken door androgyne personen, met zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken.

Als transvrouw vindt ik het androseksueel en gynoseksueel heel handige uitdrukkingen omdat ze altijd gelden, vandaar dat ik ze hier meld.
Nienke

30 apr 2018, 17:28

Heel erg bedankt voor je reactie Lilith, van deze termen had ik nog nooit gehoord, erg interressant, daar wil ik meer van weten.
Ook heel mooi gesproken en verwoord, op deze manier veranderd er in weze niets vanuit dit perspectief, behalve dan vanuit de belevenis van een partner.

ik vind jou berichtje ook heel goed passen bij dit postje die ik van de week heb gedaan, viewtopic.php?f=82&t=243

-Nienke
Elian

10 mei 2018, 18:02

NB = non-binair*
GQ = genderqueer

*) In de context van (trans)gender, kan ook staan voor non-black (bijvoorbeeld NB PoC = Non-Black Person of Colour)
Nienke

10 mei 2018, 18:08

Bedankt Elian, ik heb ze erbij gezet :)
Rieneke001

05 jun 2018, 00:35

Laat ik voorop stellen dat ik Je Partner Transgender een heel goed initiatief vindt, daarover geen twijfel. Ik ga er daarbij vanuit dat JPT een forum zal worden voor discussie.
Bijvoorbeeld, wat is een transgender? Op het blad ‘Ervaringen’ staat het verhaal van Monique en Thea. Al in de eerste alinea wordt er een onderscheid gemaakt tussen crossdressing en transgender zijn. Op het tabblad ‘Forum & Website’, hier dus. Verteld Nienke over de grote verscheidenheid aan termen. Zeer informatief, maar wat moeten we met deze rijstebrij, voor een betrekkelijk kleine groep van (voornamelijk) mannen. Met mijn buren hoef ik er niet over te beginnen (om dicht bij huis te blijven). Dus wat is hier de maatschappelijke relevantie van deze termen?
Hé? Het gaat ook over transmannen, hoor! (De FtM groep.)
We gaan er allemaal vanuit dat dit een zelfde verhaal is als bij transvrouwen (MtF), maar niets is minder waar. Genetisch is het een totaal ander verhaal, dan voor transvrouwen en feitelijk de hele transgender gemeenschap. Alleen het ‘eindresultaat’ van de transitie leidt tot het zelfde effect; er uitzien en leven als het gewenste geslacht.
Wat de transgender in ieder geval niet hoeft te zijn, is iemand die het proces tot transitie zal ondergaan. Transgender is een parapluterm, van een ongelooflijk veelzijdige gemeenschap aan mensen die niet voldoen aan de cis-gender normen.
Tot slot, de homo sapiens is een heel veelzijdig seksueel dier. Dat die er in de afgelopen 10.000 jaar allerlei normen en standaarden op is na gaan houden, komt geheel voor zijn, haar en hun conto..
Nienke

05 jun 2018, 06:31

Hallo Rieneke,

Welkom op het forum, zag dat je jezelf hebt aangemeld, leuk.
Ja natuurlijk is het forum informatief en bedoeld en een plaatsje voor het uitdiepen van info en dit met elkaar.
De termen heb ik vanuit het oogpunt geplaatst ( samen met veel andere gebruikers ) om wat verduidelijking, veel mensen die net in het proces zitten worden overspoeld met termen die ze niet begrijpen, vandaar deze uitleg.
En wat betreft Transmannen, leuk als zij zich ook aanmelden, ik heb helaas met weinig transmannen mogen praten maar de gesprekken die ik had op een ander forum waren erg interessant en dan bedoel ik dit met de kijk op bepaalde dingen.

-Nienke
Lea

08 nov 2019, 13:06

Lilith schreef:
30 apr 2018, 15:47
Een probleem: Als je als man op vrouwen viel en daarna als transvrouw ook nog, dan verander je van hetero in lesbisch, of als je als man op mannen viel maar daarna transvrouw wordt dan ga je van Homo naar Hetero.

Daarom was ik blij toen ik deze termen hoorde:
Androseksueel (valt op mannen of mensen met mannelijke kenmerken)
Gynoseksueel (valt op vrouwen of mensen met vrouwelijke kenmerken)

Aangezien deze termen alleen iets zeggen over waar je op valt en niet iets over je zelf zijn ze neutraal, dus wordt ik niet van hetero plotseling lesbisch, maar blijf ik gewoon gynoseksueel.

P.S. ook nog: Androgynoseksuelen worden aangetrokken door androgyne personen, met zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken.

Als transvrouw vindt ik het androseksueel en gynoseksueel heel handige uitdrukkingen omdat ze altijd gelden, vandaar dat ik ze hier meld.
Hoi dank je hiervoor want ja ik voel me ook zo gynoseksueel. Ben nog man maar voel me vrouwelijk en heb geen operatie ondergaan. Ga misschien wel vrouwelijke hormonen krijgen na onderzoek.
Plaats reactie

Terug naar “Transgender Blog, gasten en leden zone”