Transgender & Zelfmedicatie

Discussies & peilingen mbt transgenderisme & transseksualiteit
Nienke

08 mar 2018, 15:52

Helaas gebeurd het maar al te vaak, dat mensen om diverse redenen toch grijpen naar de HRT zelfmedicatie met alle risico's van dien.
Wanneer je lichaam in een top conditie is, en geen verborgen gebreken vertoond, zal dit best vaak wel eens een tijdje goed kunnen gaan, de realiteit is echter, dat dit niet altijd het geval is wanneer je niet gecontroleerd wordt door een professional. Wij van Partner & Transgender raden dit ook ten strengste af, de schade die hieruit ontstaat kan onomkeerbaar zijn.
Het is niet voor niets wanneer je bij het VUMC of ander Genderteam komt je geheel doorgelicht wordt, dat alle bloedwaarden gecontroleerd worden en gekeken of er echt geen aanwijzingen zijn om een behandeling niet te kunnen starten of aan te passen op een patient.
Het zijn geen snoepjes, en dit soort medicatie in nemen doe je niet voor je lol, het helpt je tevens niet sneller door een proces heen sterker nog...
Ik denk dat het vertragend werkt, maar dat is mijn visie.
Veelal hoor je geluiden op het internet dat het proces gewoon te lang duurt en mensen het niet vol houden, maar is dat ook zo?
Ik denk in sommige gevallen dat mensen ook zo'n proces niet direct in kunnen of willen starten en op deze wijze toch alvast ermee aan de gang kunnen zonder uit de kast te hoeven komen, maar is dat het waard.
Zo zijn er denk een legio aan mogelijkheden... hoe denken jullie hierover.
Annette

08 mar 2018, 17:44

Helaas ben ik wel iemand die met zelf medicatie is begonnen niet extreme maar toch.
Ik ben zelf begonnen met cypro, waarom?
Dat zal ik vertellen, ik leefde al helemaal als vrouw nog niet bij een genderteam of wat dan ook maar geweest wel ingeschreven.

Het ging zo ik stond in de supermarkt en waarom weet ik niet maar in eens begon beneden wat te groeien ik voelde me zo rot in 1 keer dus ik kroop de stellingen maar wat aan zodat mensen het niet zagen.
Wat ik aan had was een mooi strak rood achtig shirt met een lange strakke rok op hakjes dus als madam.
Ik voelde me echt vies, daar mee naar een paar trans vriendinnen en die zeiden daar hebben we wel wat voor. Toen kwamen ze met cypro (25mg) aanzetten ze zeiden hier groeit hij niet meer van, en het werkte. Daarna geen last meer gehad, maar het deed bij mij nog meer.
Ik kreeg last van mijn borsten en heupen. Daar mee naar de huisarts en die heeft verder informatie op gezocht en geprobeerd informatie bij umcg te krijgen wat we er aan moesten doen, zo kwam uit in Sneek bij het ziekenhuis bij een endo die met oplossingen kwam. Zo ben ik dus bij Adrie van Diemen gekomen en die heeft mij daar bij geholpen zo ben ik aan de hrt gegaan, en onder strenge controle.

Dus ja wat Nienke zegt begin er niet aan.
Ik heb veel geluk gehad dat mijn huisarts er zo boven op heeft gezeten
Nienke

09 mar 2018, 10:59

Het enige wat ik jaren vol heb gehouden dat zijn de fyto oestrogenen, is geen medicatie maar zijn voedingstoffen die een heel klein beetje de oestrogenen imiteren, zoals de venkelthee, Hop en en andere voedingstoffen waar ze in zitten, het is niet voor niets, mannen die veel bier drinken de bekende bier tieten krijgen, komt door de hop.
Dieuwertje

09 mar 2018, 14:33

Je kan de medicatie in grove lijnen in 2 groepen delen. De blockers die zorgen dat er hormonen uit je bloed verdwijnen. De echte hormonen die toegevoegd worden aan het lichaam.
De eerste groep brengt alleen tijdelijke wijzigingen aan. Stop je er mee dan hersteld de oude situatie zich zonder dat na verloop van tijd je verschillen ziet met voor het gebruik van de blockers.
De tweede groep geeft wijzigingen in het lichaam die zullen blijven als met de medicatie gestopt is.
Dit is ook de reden dat adolescenten eerst blockers krijgen voordat er hormonen toegevoegd worden. Als zij op een wat oudere leeftijd toch niet verder willen zijn er geen blijvende veranderingen.
Helaas is het niet allemaal zo zwart wit. Blockers kunnen bijvoorbeeld voor onvruchtbaarheid zorgen die blijvend is. Bij Cyproteronaccetaat, de blocker voor testosteron is er ook een progestogene werking bekend. Behalve blocken werkt het dus ook een beetje als een vrouwelijk hormoon. En dus wel de kans op blijvende verandering.
Het blijft dus oppassen. Ook als je alleen voor een blocker kiest.
(En, maar dat is wel een uitzonderlijke situatie, het wegvallen van een hormoon kan een andere stof de kans geven ineens heel nadrukkelijk je lichaam te gaan regelen. Uitzonderlijk, maar het kan)
Nienke

09 mar 2018, 18:01

Ik dacht altijd dat je de combi van blocker (Cypro) en aanvulling hormonen tegelijk nodig had, ik hoor het idd hier en daar dat mensen idd alleen daarmee starten, dit was mij ook door een andere transvrouw verteld toen ik aan het traject begon, echter ben ik blij ze allebij tegelijk gestart te zijn.
Annette

09 mar 2018, 18:50

Je kan wel starten met een blockers maar dat kan niet heel lang.
Je lichaam heeft wel hormonen nodig, als de testosteron stil ligt moet daar wel wat anders voor terug komen anders heb je op den duur last van bot ontkalking en je word heel snel oud.
En in het ergste geval kan je hypofyse anders gaan werken en is er kans op een prolactoom (dit is wel het uiterste geval).
Dit komt dan door dat je lichaam geen terug koppeling meer heeft, heel in gewikkeld allemaal.
Dus als je begint met blockers moet je naar een maand ook wel hormonen gaan slikken, anders word je heel moe je voelt je als een oud mens.
Dieuwertje

09 mar 2018, 23:41

Annette schreef:
09 mar 2018, 18:50
Dus als je begint met blockers moet je naar een maand ook wel hormonen gaan slikken, anders word je heel moe je voelt je als een oud mens.
Dat mag ook nog wel iets langer hoor. Sommigen kiezen er zelfs voor bij de normale behandeling via het VUmc om dat te doen. Dan worden de hormonen pas op zijn vroegst na 3 maanden toegevoegd.
Christien

13 feb 2020, 16:23

Annette schreef:
08 mar 2018, 17:44
Helaas ben ik wel iemand die met zelf medicatie is begonnen niet extreme maar toch.
Ik ben zelf begonnen met cypro, waarom?
Dat zal ik vertellen, ik leefde al helemaal als vrouw nog niet bij een genderteam of wat dan ook maar geweest wel ingeschreven.

Het ging zo ik stond in de supermarkt en waarom weet ik niet maar in eens begon beneden wat te groeien ik voelde me zo rot in 1 keer dus ik kroop de stellingen maar wat aan zodat mensen het niet zagen.
Wat ik aan had was een mooi strak rood achtig shirt met een lange strakke rok op hakjes dus als madam.
Ik voelde me echt vies, daar mee naar een paar trans vriendinnen en die zeiden daar hebben we wel wat voor. Toen kwamen ze met cypro (25mg) aanzetten ze zeiden hier groeit hij niet meer van, en het werkte. Daarna geen last meer gehad, maar het deed bij mij nog meer.
Ik kreeg last van mijn borsten en heupen. Daar mee naar de huisarts en die heeft verder informatie op gezocht en geprobeerd informatie bij umcg te krijgen wat we er aan moesten doen, zo kwam uit in Sneek bij het ziekenhuis bij een endo die met oplossingen kwam. Zo ben ik dus bij Adrie van Diemen gekomen en die heeft mij daar bij geholpen zo ben ik aan de hrt gegaan, en onder strenge controle.

Dus ja wat Nienke zegt begin er niet aan.
Ik heb veel geluk gehad dat mijn huisarts er zo boven op heeft gezeten
Hallo Annette, bij mijn psycholoog hoorde ik ook de naam Adrie van Diemen voorbij komen waar je na 2 keer geweest te zijn aan de hormonen kan beginnen. Je staat daarbij niet onder controle van een endocrynoloog in het ziekenhuis maar het schijnt dat sommige endocrynologen schijnen dat buiten het ziekenhuis om dat wel te doen. Heeft het bij jouw nog tijdwinst opgelevert alles met elkaar? Overigens kan ik hierover weinig op het internet vinden.
Annette

13 feb 2020, 20:44

Hoi Christien,

Nee heeft het voor mij niet korter gemaakt maar wel gezonder, en onder goede begeleiding.

Ik sta bij haar onder controle, ik laat mijn bloedprikken en krijg de uitslag daar van, deze stuur ik naar haar toe en dan overleggen we wat we gaan doen.

Annette
Rosie
Gender identiteit:

13 feb 2020, 21:14

Het begon bij mij met spelen met fyto oestrogeen . Venkel Lijnzaad (is echt het sterkst wat je kan vinden) Zaadjes in de vijzel breken en aan afgekoeld havermout toevoegen. Ook heel goed voor de spijsvertering. Je krijgt van havermout ook minder honger omdat het traag in het bloed wordt opgenomen. Als blokker vond ik zoethout thee. Het brengt de testosteron met 50% naar beneden.

Omdat ik hogebloeddruk had is het met zoethout wel oppassen geblazen. Het verhoogt de druk extra.
Op gegeven moment ontwikkelde ik kleine borsten en dit was voor mij het moment om toe te geven dat ik transvrouw ben. Bij de dokter heb ik voor de bloeddruk Spironolacton gekregen. Ik had er eerder om gevraagd maar ik was niet eerlijk dat het ook voor borstontwikkeling en afname van libido bedoeld was. Toen ik bij de dokter uit kwam ging zij met mijn verhaal mee. Ik slik nu drie maanden een lage dosis van 25 mg. Tussen 100 en 400 mg was standaard nij htr maar dat kan ook veranderd zijn.

Omdat het voornamelijk een geestelijk proces is maar het vind ondersteuning mat medicein en natuur middelen zit ik heel goed in de flow en ondervind overal acceptatie. Dat maakt mijn ontwikkeling ook makkelijker.

Ik ben nu ook bij Adrie van Diemen geweest en kom bij haar onder behandeling. De 25 februari bekijken we of ik al met vrouwelijke hormonen mag beginnen.

Ik vind het psycholochisch traject ook belangrijk om twee redenen. Ten eerste een ervaren professional die met trans mensen werkt kan aan mij de juiste vragen stellen zodat ik minder voor verassingen kom te staan. En ten tweede om bepaalde behandelingen te ondergaan die voor vergoeding in aanmerking komenbij de zorgverzekeraar is een diagnosestelling nodig.

Ik ben 57 straks ben ik 60 als ik via de vu geholpen wordt. In de tussen tijd kan ik een heleboel zelf ondernemen en met de juiste begeleiding heb mijn pad gekozen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussies & Peilingen”