Transvrouwen in de vrouwensport !

Discussies & peilingen mbt transgenderisme & transseksualiteit
Nick

Hoi iedereen,

Zoals velen onder jullie die me kennen , weten dat ik jaren voetbalde als " meisje " in een damesvoetbalploeg ( 1976 - 1986 + ).

Wat een mooie :beating heart: tijd. Ik speelde toen competitie voetbal op een behoorlijk hoog niveau en was, ....... Ja, één van de betere spelers. Met andere woorden : Ik zat nooit, maar dan ook nooit op de bank . En speelde iedere zondag een volle :beating heart: competitie match .

Jaren later speelde ik, verder als : Transman/transjongen nog vele jaren voetbal.

Maar en waar : Nooit meer op het zelfde hoog niveau en nooit meer als één van de betere spelers in de ploeg.

Oké, ik kon dus tegen een balletje trappen.

Of met andere woorden : Was er geen aangeboren of biologisch verschil tussen mannen en vrouwen in de sport. En was het enkel en alleen maar hormonaal . Dan speelde ik :tm zeker nog vele jaren :beating heart: verder op een hoger niveau..

Dus : Waarom zien we geen transmannen in de competitie sport ????? . Zoals in de
: Koers, boks, voetbal, gewichtheffen, zwemmen, lopen, enz.................???????????

Omdat er naar mijn persoonlijke, mening, weten en ervaringen er een groot verschil is tussen : Geboren zijnde als jongen of als meisje.

Tussen : Transmannen en mannen.
Tussen : Transvrouwen en vrouwen.

Grtz :hug:
Nick

Hoi iedereen,

Wat is volgens mijn ervaring, weten en mening het verschil.

Wel, het is zelfs naar mijn mening meer dan biologisch alleen .

Gelukkig leven we niet meer in ( 1976 - 1986+ ) en zijn we reeds de jaren negentig voorbij.

Bij deze :

Geboren zijnde als " meisje " in de jaren zestig , was het o.a. al niet zo evident om een damesvoetbalploeg/ club te vinden in de jaren zeventig. Ik was toen ook één van de jongsten op het veld. De gemiddeldeleeftijd lag in onze ploeg tussen de 16 en de 25 j.

Met andere woorden : In mijn tijd konden jongens reeds op amper zesjarige leeftijd terecht in een voetbal club naar keuze. Terwijl dat voor de meisjes nog niet eens bestond. En ik pas begon te voetballen rond de leeftijd van 12j.

Op school mochten meisjes, in mijn tijd zelfs niet eens voetballen. Dat was enkel en alleen voor de jongens.

Wat ik wil duidelijk maken : Wel het was en het is jammer genoeg nog steeds niet zo evident om als meisje een bepaalde sport te beoefenen met de nodige professionele begeleiding . Oké , het is al veel beter. Maar het kan nog veel beter. Los van wat men ermee kan verdienen als man / vrouw . Want ook dat verschil is enorm. (Zie maar naar de voetbal, de koers, enz,.......).

Los daarvan : Eenmaal de puberteit voorbij zijn biologische "mannen" over het algemeen groter dan biologische "vrouwen". Wat o.a. een voordeel is tijdens het lopen, springen, het koppen, enz....
Daarnaast hebben ze een grotere, spier en longcapaciteit . Ze zijn sneller en sterker .
Ze hebben totaal geen last van bloedverlies tijdens de maandelijkse ongesteldheid en kunnen niet zwanger worden. Geen sportcarriere stop, door eventuele zwangerschap, enz,.........

Oké , ik ben geen dr. ,

Maar als er geen biologisch verschil is tussen transvrouwen / cisvrouwen en transmannen /cismannen , waarom dan de opsplitsing : cis / trans ?

Grtz ;)
Nick

Wat is voor mij dan de oplossing :

Ieder mens heeft recht op sport, ongeacht of die trans of cis Is. Zolang het niet ten koste gaat van iemand anders.

Met andere woorden : Een eigen categorie en een beetje gezond verstand is voldoende.

Men moet volgens mij, sport per sport bekijken.

B.v. bij een gemengde categorie, jongens en meisjes of vrouwen en mannen OKé.

Bij sporten zoals : Pingpong , biljarten , katapult, turnen , kunstschaatsen, darts , enz,.............. zie ik persoonlijk geen enkel biologisch voordeel tussen transvrouwen na de puberteit en cis-vrouwen of tussen transmannen na de puberteit en cis-mannen.

Bij deze wel:

Ik mag/durf er b.v., niet eens aandenken hoe gevaarlijk deze toelating : kan / is bij gevechtssporten : Zoals boksen, judo, worstelen, kick boksen , karate, enz,....................

Als transman, zou ik NOOIT willen dat b.v. mijn biologische dochter het in de gevechtssport zou moeten opnemen tegen een transvrouw die biologische door de puberteit ging als man of tegen FtM vol testosteron.

Jammer genoeg of gelukkig heb ik geen kinderen.

Ik hoop dat ik als transman nog lang genoeg zal leven, om de eerste transman in de top sport onder de categorie mannen : De ronde van Vlaanderen , gewichtheffen, zwemmen , lopen hoogspringen, verspringen , boksen, kogelstoten, speerwerpen, enz,.................. Zal zien winnen.

Maar ik vrees ;)
Annette

transvrouwen verliezen heel veel kracht tijdens de hrt wel tot 30 a 40% minder. Ik bij me zelf voel slap naar hoe ik vroeger was. ik Denk dat voordeel aardig weg is. En ja dat er altijd over gepraat wordt is denk meer des informatie en onkunde.

Persoonlijk mijn testo is niet meer te meten zo laag.

Annette
Nick

Hoi Annette,

Mijn oestro is ook niet meer te meten. Maar dat neemt niet weg dat mijn botstructuur niet meer vrouwelijk is en dat mijn spiermassa en longcapaciteit, lengte, schedelomtrek, enz,.... door de testo nu veel groter is .

Ik doe nu al een x- aantal jaren niet meer aan sport en mijn spiermassa is eveneens enorm afgenomen, ondanks de testosteron.

Dat is bij ieder mens zo, ongeacht of die nu cis/trans is.

Voor wat de topsport betreft :

De toekomst of de transmannen zullen het wel uitwijzen, ook al staat het voor mij persoonlijk als een paal boven water .

Ik zie de eerste transman nog niet onmiddellijk de koers winnen onder de categorie mannen.

Maar hou me er zeker van op de hoogte.

Grtz Ik duim alvast.
Arlina

Ik denk dat een "gewone" trans, die niet aan sport doet of de spiermassa op peil houdt, niet echt bevoordeeld zou zijn in de sport.
Echter transen die wel doorsporten/trainen, hoewel nauwelijks testo, behouden grotendeels hun voordeel.
Nick

Hoi Arlina,

Volledig mee eens .

Grtz. ( Blij je te horen :hug: ).
Arlina

Op het werk ben ik een vrouw die van aanpakken weet, soms met zware dingen loop (vaak uit handen genomen door mannen, die het wel even voor mij dragen), veel plezier en lol heeft (inclusief in 3 talen nogal wat gevatte opmerkingen en woordgrappen), maar ook serieus veel weet van ongeveer alles (als Arlina het niet meer weet, is het beter dat je het vergeet), en soms ook met gestrekt been ergens heen gaat om zaken rap voor elkaar te krijgen.
Als production engineer besteed ik het zwaardere werk steeds meer uit, merk wel dat door de jaren ik aan kracht inboet.
Mijn grote kracht tegenwoordig is een hard en snel werkende bovenkamer :)
Nick

Hoi Arlina,

:beating heart: Welkom in mijn vriendenkring .

Grtz :tm
Plaats reactie

Terug naar “Discussies & Peilingen”