Ik vind dit een redelijk ernstig bericht. Ik hoop dat hier wel een vervolg onderzoek uit komt.
https://www.nu.nl/wetenschap/6154877/tr ... ijden.html
Transgender personen lopen twee keer zo veel kans op vroegtijdig overlijden
Mensen die een geslachtsverandering hebben ondergaan, lopen gemiddeld dubbel zo veel risico om vroegtijdig te overlijden, schrijft Trouw vrijdag op basis van onderzoek van het Amsterdam UMC. Dat is niet alleen terug te voeren op een verhoogd risico op hart- en vaataandoeningen, hiv-gerelateerde ziekten en longkanker maar ook niet-natuurlijke doodsoorzaken als zelfdoding, blijkt uit het onderzoek.
De studie is uitgevoerd door de genderkliniek van het Amsterdam UMC, veruit de grootste van het land. In de afgelopen vijf decennia zijn in deze kliniek bijna negenduizend mensen behandeld, van wie iets meer dan de helft onderzocht is. Deze groep is groot genoeg om te kijken wat de gezondheidseffecten van geslachtsverandering op de lange termijn zijn, met name die van de hormoonbehandelingen. Die lijken verwaarloosbaar.
Mensen die geslachtsveranderende ingrepen ondergingen, bleken in het geval van man naar vrouw in de onderzochte periode een twee keer zo grote kans op vroegtijdig overlijden te lopen als de gemiddelde man, en een drie keer zo grote kans als de gemiddelde vrouw.
Mensen die als vrouw geboren zijn en later man werden, bleken een twee keer zo grote kans op vroegtijdig overlijden te lopen als de gemiddelde vrouw, maar verschil met de gemiddelde man was er niet. De onderzoekers wijzen vooral naar niet-natuurlijke doodsoorzaken, zelfdoding in het bijzonder, als oorzaak van de hogere kans op sterfte.
In de afgelopen jaren is het risico op bijvoorbeeld hiv kleiner geworden door betere behandeling. Ook het risico op zelfdoding bij transgender personen is kleiner, als gevolg van betere acceptatie van geslachtsverandering. Toch blijft het overlijdensrisico over de hele linie gelijk; namelijk tweemaal groter dan onder de bevolking als geheel.
Voor een verdere verbetering van de overlevingskansen van transgenders moet er volgens de onderzoekers meer aandacht komen voor de psychische gezondheid, zodat onder meer overmatig alcoholgebruik vermeden kan worden.
Annette
Heel bijzonder nieuws
Mijn partner begon hier vandaag ook over, ik heb haar verzekerd van plan te zijn minstens 83 te gaan worden.
Wie weet leven wij korter, maar aan de andere zijde, wie zegt dat de meeste van ons het hadden vol gehouden om niet om te gaan. Ik denk dat in deze cijfers ook de mensen zijn die de transitie niet eens hebben gehaald doordat hun zich zo depressief hebben gevoeld.
Mijn hoofd in het zand steken.... Nee, maar mocht het eerder mijn tijd zijn heb ik in ieder geval het uiterste er uit gehaald wat er in het vat zit.
Wie weet leven wij korter, maar aan de andere zijde, wie zegt dat de meeste van ons het hadden vol gehouden om niet om te gaan. Ik denk dat in deze cijfers ook de mensen zijn die de transitie niet eens hebben gehaald doordat hun zich zo depressief hebben gevoeld.
Mijn hoofd in het zand steken.... Nee, maar mocht het eerder mijn tijd zijn heb ik in ieder geval het uiterste er uit gehaald wat er in het vat zit.
Dan zou het wel makkelijker zijn dan nu soms ja. Maar het is zo en we hebben er mee te dailen. Maar zet je soms wel weer aan het denken, van de ene kant niet erg maar is altijd direct weer zo beladen.
Annette