Lichaamsaanpassing is een dogma

Post hier alles mbt Youtube Posts, Waardevolle website's mbt het proces, waar voorlichtingen worden gegeven.
Plaats reactie
osiris

07 mei 2019, 17:50

"Vrouw-zijn”, zegt Sabrina, “is voor mij eerder iets sociaal-cultureels dan puur lichamelijk.” Ze is in de loop van de jaren 80 als vrouw gaan leven, maar zonder hormonen of operatie, slechts een forse epilatie. Een interview over de vaak vanzelfsprekende aanname dat geslachtsaanpassing noodzakelijk is bij een transitie. En hoe het bij Sabrina ging.
De buitenwereld en de blik van anderen, is niet uit te schakelen, maar het moet niet te bepalend zijn.
“Het dogma”, zegt ze, “is denk ik dat genderbeleving altijd in lijn moet zijn met het lichamelijk geslacht. Daar is de transzorg nog steeds op gebaseerd, en eigenlijk zouden zij hierin juist voorop moeten lopen. In andere, in onze ogen primitieve beschavingen, bijvoorbeeld van indianen, is dat dogma er nooit geweest, maar hier werden mensen zoals ik in de vorige eeuw nog in psychiatrische instellingen opgesloten en met elektroshocks behandeld.”

Toen Sabrina haar leven als vrouw begon, zo vertelt ze, zag ze er vrij snel passabel uit. “Mijn lichaam leent zich er redelijk voor. Ik gebruikte make-up voor mijn baard, en mijn lichaamshaar kon ik bedekken met gesloten jurken. Mijn stem had ik al geoefend en aan de telefoon werd ik aangesproken met ‘mevrouw’. Na de epilatie werd het nog beter. Voor mij is het toch belangrijk dat ik me vrouw kan voelen, en dat ik dat ook lichamelijk kan uitstralen. Een pruik is een eerste levensbehoefte geworden.”
Ik heb nog steeds het gevoel dat er vanuit de transgenderwereld druk uitgaat om als je er echt bij wilt horen je op zijn minst operatie en hormonen moet ambiëren.
Het gaat er uiteindelijk vooral om dat je niet bang bent, denkt Sabrina. “De buitenwereld en de blik van anderen, is niet uit te schakelen, maar het moet niet te bepalend zijn. Het moet je niet weerhouden om te zijn wie je wilt zijn.”

Lees het volledige artikel hier
bron: continuum.nl
EefjeVanEde

08 mei 2019, 11:48

Het is een mening. Een mening die niet iedereen deelt za'k maar zeggen.
Tanisha

09 mei 2019, 08:37

Bijzonder ik wilde vooral dat walgelijke ding tussen mijn benen kwijt.
Hormoonmeisje

04 aug 2019, 23:46

Ook wel vreemd wat die Sabrina beschrijft. Gewoon een epilatie ondergaan, een pruik opzetten en als vrouw door het leven zonder hormonen of operatie.

Lijkt mij toch eerder een leven als voltijds travestiet dan als transvrouw.

Heb moeite te geloven dat ze zo passabel is als ze zelf beweert.

Ach ja, als het voor haar werkt...
Arlina

05 aug 2019, 08:06

Klinefelters kunnen best vrouwelijke kenmerken hebben, genoeg ooit om al redelijk passabel te zijn.
Als je dan een vrouwelijk kapsel neemt, ontharing en een beetje goed met de makeup kan, ben je al een eind.
Een cis is ook niet altijd de perfecte vrouw.
Hormoonmeisje

05 aug 2019, 12:41

Arlina schreef:
05 aug 2019, 08:06
Klinefelters kunnen best vrouwelijke kenmerken hebben, genoeg ooit om al redelijk passabel te zijn.
Als je dan een vrouwelijk kapsel neemt, ontharing en een beetje goed met de makeup kan, ben je al een eind.
Een cis is ook niet altijd de perfecte vrouw.
Die Sabrina lijkt me toch geen klinefelter.
Ze draagt een pruik I. V. M male pattern baldness.

Ikzelf ben ook intersex. Ik heb PAIS. Partieel androgeen ongevoeligheidssyndroom. Ik ben uiteindelijk alsnog in transitie gegaan met hormonen en een orchie. Ook een BVG ondergaan.
Plaats reactie

Terug naar “Informatie”